tisdag 16 april 2013

Borås med nya ögon


Ilse Nierstrasz-Postma, som för drygt ett år sedan kom till Sverige från Belgien, gjorde en praktik på Miljöförvaltningen, dels för att lära sig svenska, dels för att få ta del hur miljöarbetet i en kommun kan se ut. Här kommer Ilses reflektion kring miljö och hur det är att bli en del av Borås och bli boråsare.

För ett och ett halvt år sedan flyttade jag till Sverige. Jag drömde om ren luft, fin natur, lugn trafik osv. för det var min bild av Sverige. Miljön skulle vara mycket bättre i Sverige än i Nederländerna där jag växte upp eller än i Belgien, där jag bodde strax innan jag flyttade hit. Med min professionella bakgrund inom miljö uppskattade jag mycket att komma till Borås, en stad där det syns att man arbetar med miljö. December 2011 var det dags och jag kastade mig in i det svenska samhället. Jag läste svenska och samtidigt fördjupade jag mig i den nya upplevelsen.

Jag gick i skogen, promenerade i stan, läste tidningen, hade samtal med olika människor och besökte företag. Mitt första intryck var bra, allt såg bra och rent ut. Här i Sverige lever man mycket mer ihop med naturen än i de länder jag tidigare bott i. Jag pratade mycket om miljö och om ett hållbart samhälle, men till min förvåning stämde min bild över miljöns framtid inte alltid överens med vad människor upplever i Sverige.

Om jag skulle ta ett exempel så är det vatten. I Nederländerna och Belgien är människor vana vid att vattentillgången ändras, ibland finns det för mycket, men oftast finns det inte tillräckligt med vatten. Om vi tänker på miljö, så är bra dricksvatten viktigt. Det kostar energi och tid att rena vatten. Nu finns det en tendens i Nederländerna och Belgien att inte använda rent dricksvatten för allt inomhus. Det innebär att de har två olika system, ett för toaletten och ett för att dricka, så både energi och vatten kan sparas.

När jag iakttar min omgivning i Borås, kan jag inte se detta. Här i Sverige finns det mycket vatten och från mitt perspektiv slösar människor med denna resurs. Nya hus har ingen vattenbassäng, inga skilda vattensystem inomhus och ingen skilda vattenavlopp. Jag tror att det finns en chans för stadsplaneringen att tänka på vatten som en resurs som det kommer att vara en brist på i framtiden. Med alla nya hus och lägenheter man planerar att bygga i Borås, skulle det vara en möjlighet att införa enskilda system för vatten. På samma sätt har man också möjlighet att återvinna fosfor eller andra resurser. Se det som en möjlighet att förbättra miljön, det är viktigt att ta vara på de möjligheter som finns.

I Borås vision 2025 tänker man på att minimera energi och vattenförbrukning vid nybebyggelse i stadskärnan. Jag ser fram emot kommunens lösningar för att realisera detta. Jag är säker på att det kommer att bli ännu bättre här i Sverige och i Borås, för här ska jag ska stanna.

Ilse Nierstrasz-Postma - praktikant Miljöförvaltningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar