torsdag 23 maj 2013

Att mötas i Borås



Fyra gånger om året har vi chefsmöte för alla 85 chefer på Stadsdelsförvaltningen Öster. Nu senast diskuterades Borås 2025, för att ge alla chefer en knuff i rätt riktning. Eftermiddagen ägnades åt grupparbeten där det spelades ett visionsspel i syfte att få inspiration till kreativa idéer för hur vi förverkligar visionen med konkreta aktiviteter. Spelet skapade ett stort engagemang och ledde till många skratt, intressanta och spännande idéer men ändå inte tokiga, för allt är ju möjligt! Vad begränsar oss i att tänka: ”kan jag göra det lite bättre?”.

I sådana här sammanhang är det också viktigt att lyfta fram bra saker som faktiskt sker idag och jag fastnade särskilt för en berättelse från våra skolor. En klass i årskurs 3 från en skola på Hässleholmen har brevvänner på en annan skola som ligger utanför centrala Borås. En dag under våren åkte klassen från staden på besök till skolan på ”landet” som denna dag hade ”husdjurens dag” på skolan. Eleverna hade fått ta med sig sina egna husdjur och där fanns bland annat en kalv, en häst, kaniner och en iller som hette Göran. 

För många av eleverna från Hässleholmen var detta en helt ny upplevelse och det kom många härliga, roliga och intressanta kommentarer från eleverna. Vilken härlig gemenskap de fått och nästa gång kommer klassen från landet till staden. Ett lysande samarbete, vilket är viktigt och som skapar värde för både eleverna och personalen och ett utmärkt exempel på ”Människor möts i Borås” som är ett målområde i visionen.

Jag avslutar med ett citat från Dag Hammarskjöld som jag tycker passar bra i detta arbete: "Titta aldrig ner när du tar nästa steg. Bara den som höjer blicken och fokuserar på horisonten hittar den rätta vägen." 

Annika Martinsson
Kvalitetssamordnare 
Stadsdelsförvaltning Öster

1 kommentar:

  1. Åh, vad jag blir inspirerad av att läsa om detta! Dessutom är det helt grymt att två "kulturer" (landet vs staden) får mötas och utbyta idéer. Jag visste inte heller att vi har "ta med husdjur"-dagar i skoan i Borås. Nu vill jag ju vara 9 år och gå i trean igen.

    /Elisabeth Eliason, informatör Stadsdelsförvaltningen Norr

    SvaraRadera