torsdag 19 september 2013

The power of words



Vision 2025 i sin helhet består av 2 710 ord.

Man skulle kunna tänka att ”en vision är ju bara en massa ord på ett papper”. Att det ska blir en verklighet av dessa ord, hur ska det egentligen gå till?

Men jag har bevis på att allting börjar med orden. Att det handlar om att sätta ord på framtiden. Som ett roder för att sätta kurs. För en tid sedan hade vi i vår arbetsgrupp en utvecklingsdag. Många var nya för varandra och vi inledde med att ha en övning där vi skulle berätta om oss själva. En av punkterna handlade om favoritresmål. Jag sa till min kollega att jag skulle vilja åka till Sydafrika.

Det var två år sedan jag sade dessa ord. Om fem veckor lyfter flyget mot Kapstaden. Då åker jag på semester just dit!  

Att jag sa detta, hade jag helt glömt bort. Tills min kollega en dag påminde mig, hon hade hittat pappret där hon skrivit ned mina ord.

Vision 2025 består av ord som i många månader och i ett stort antal forum och sammanhang har stötts, blötts, analyserats, gått på remiss, refuserats, återupptagits och till slut beslutats av Kommunfullmäktige. Orden finns inte där av en slump. Det är många som har tänkt till.

Det finns en film på Youtube som har över 17 miljoner visningar. Den heter The power of words. Ge dig själv 1 minut och 48 sekunder och se filmen.

Den får mig att tänka på hur ord kan göra stor skillnad. 

/Elisabeth Eliason, informatör Stadsdelsförvaltningen Norr

Fotnot: filmtipstack till Annika Klemming, Stadskansliets Kommunikationsavdelning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar