onsdag 19 februari 2014

Borås Stads bästa jobb

Jag har Borås Stads bästa jobb!

Det är en underbar måndagsmorgon och klockan är 05.00. Jag är på väg till det bästa arbetet som finns, Stadsparksbadet.
Jag  förbereder och ser till att allt är klart för att slå upp portarna, klockan är 06.30.
Utanför våra dörrar har ett fantastisk gäng, gamla och unga, samlats och bara väntar på att få slänga sig i vattnet.
Simma är en helt underbar start på dagen. Många av de som kommer då har gjort detta i många år och en del är nyfrälsta!

I mitt arbete har jag förmånen att få möta olika människor, men  alla har ett gemensamt mål, de vill ha en trevlig stund hos oss.

Många är de barn som jag genom åren har lärt att simma och hört deras glada tjut när de knäcker "koden" till bröstsimmet. När jag möter dessa barn i t.ex. affären och de ropar “simfröken, simfröken” och rusar fram för att ge mig en kram. Då känner jag mig stolt över  att ha satt en prägel på dem och hur viktig jag är i deras liv. Vad de inte vet är att dessa barn är lika viktiga för mig och gör mitt jobb så otroligt kul.

En del vuxna kommer till mig och nästan viskar fram att de inte kan simma, men att de vill lära sig. Jag blir alltid lika glad av att få höra dessa ord, för det är första steget till att övervinna t.ex. sin egen vattenrädsla. Det är ingen som ska skämmas över att de inte kan simma, vi simlärare gör allt vi kan för att stötta och hjälpa alla att lära sig den "ädla" konsten, att simma...

// Pernilla Ohlsson, Stadsparksbadet, Fritids- och folkhälsoförvaltningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar