Den här veckan och nästa ägnar Borås Stads
nära 500 chefer några timmar åt "chefens kommunikativa
uppdrag". Det görs i den mötesform som kallas för dialogforum där
förvaltnings- och bolagscheferna själva agerar gruppledare. Den här gången har
de fått med sig ett material som handlar om vad cheferna har för kommunikativt
uppdrag gentemot sina medarbetare och hur de kan fullfölja det.
Vad har det här med visionen att göra? kanske
ni undrar. Mycket! svarar jag. För att vi ska lyckas uppnå visionen måste den
bli levande i alla verksamheter och den måste hållas levande ända fram till
2025. Och vem kan se till att det blir så? Cheferna såklart. E-post,
broschyrer, intranät och personaltidning i all ära, men dessa kanaler fungerar
inte till allt. I synnerhet inte på egen hand.
Om man vill att något ska hända på riktigt,
att någon faktiskt ska ändra ett beteende, så räcker det inte med skriftlig
information. Då måste man prata om det, enskilt eller i grupp. I de
sammanhangen är cheferna oerhört viktiga och det gäller att de förstår hur
viktiga de är. Det gäller också att de vet hur de kan få stöd av andra i
organisationen för att nå ända fram i sin kommunikation.
Något av det hoppas vi att de kommer att ha
med sig från den här höstens díalogforum.
Annika Klemming, kommunikatör, Stadskansliet
Lappar med kommunikationskanaler är en hjälp i diskussionerna på dialogforum. Hur viktiga är kanalerna och hur använder vi dem? |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar