torsdag 4 juli 2013

Att överraskas av en stad eller en göteborgares bekännelse



Jag erkänner. Jag hade en del förutfattade meningar om Borås som stad. Som många andra tänkte jag regn (hur nu någon som valt att bo i Göteborg kan se det som ett problem), grått och inget att göra. Jag tänkte i och för sig också lite djurpark, lite högskola och lite fotboll. Och så postorder. Så mycket mer tänkte jag inte. 

Men ack vad fel jag hade om denna stad. Sedan jag började arbeta i Borås Stad 2011 har min bild av Borås som en grå betongvägg raserats. Och istället har en kärlek och förundran över denna stad växt fram. En levande stadskärna och en landsbygd med kullar, skog och sjöar. Det finns idrott som förenar, friluftsområden att rasta sig i och på vintern kan man åka skidor. Gå en skulpturvandring och få kultur i världsklass.


Och så denna framåtanda, denna vilja att utvecklas och förbättra. Att bli bäst inom så många områden. En vision kan ibland kännas långsökt och omöjlig. Men med den fart och allt det som redan skett och som hela tiden sker så känns Vision 2025 så äkta. Det kommer att gå det här.


Emma Svensson informatör Stadsdelsförvaltningen Öster
Pendlar med bussen från Göteborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar