torsdag 31 januari 2013

Designkvällarna på Brygghuset


Inför designkvällarna den 7 – 8 februari på Brygghuset har de två arrangörerna, Madeleine Mülla och Madelén Andersson, intervjuats om projektet, men också om deras känslor för Borås. En härlig läsning om framtidstro och stolthet.


Vilka är ni och varför tror ni vi intervjuar er?
Vi är två tjejer på 21 år som pluggar till konfektionstekniker på Borås YH. Vi tycker om när det händer saker hela tiden så det är därför vi började planera för Designkvällen och vi gissar att det är därför ni intervjuar oss!

Beskriv Borås Stad med tre ord.
Mysig, moderiktig, fint i regnet.

Är ni goda ambassadör för staden, och i så fall på vilket sätt? Madeleine M: Ja, det hoppas jag, jag hoppas på att kunna utveckla detta sidoprojekt ännu mer efter att jag slutat skolan och på så vis bli en ännu bättre ambassadör för Borås. Jag älskar Borås och även om jag skulle flytta någon gång så är jag säker på att jag flyttar tillbaka i framtiden. Madelén A: Jag instämmer!

Ni arrangerar designkväll på Brygghuset, berätta.
Ja, det var en spontangrej som vi kom på när vi satt och fikade i höstas. Vi var sugna på att dra ihop en slags mingelkväll där vi kunde visa upp våra saker. Det har blivit större än vad vi kunnat tro, vilket förstås är roligt. Under kvällen kommer besökarna att kunna tävla, mingla, köpa konst, hörlurar, smycken och lite kläder. Vi har öppet hus torsdagen den 7/2 och fredagen den 8/2 kl 18-21.

Vilka är ni bakom projektet?
Det är vi, Madeleine Mülla (mode) och Madelén Andersson (konst), som startade det hela. Sen frågade vi Anastasia Deykka som gör unika hörlurar om hon ville vara med. Vi frågade också Sofia Thelin, smyckesdesigner, en av våra klasskompisar Olof Lindberg och en kompis till mig, Stephanie Molebo som är en duktig konstnär.

Vad har ni sysslat med tidigare?
Madeleine M: Tre av oss läser till konfektionstekniker, innan vi började plugga gjorde vi lite olika saker. Madeleine M: Jag har jobbat ett år på H&Ms lager, sedan Quality outlet på Åhaga och en del inom barnomsorgen. Jag har läst på Entreprenörsprogrammet, Sven Eriksonsgymnasiet. Madelén A: Och jag pluggade på Estetprogrammet, Färg & Formgivning, har alltid haft intresse för färg, form och textil.

Det kommer vara en modevisning har vi hört rykten om.
Ja, kl 20.00 både på torsdagen och på fredagen är det tänkt att vi har en mindre visning.

Vad tycker ni om Kulturlivet i Borås?
Det finns alltid något att göra om man vill. Utbudet är stort.

Till sist, vad önskar ni er mest just nu?
Madelén A: Att det blir vår och kommer lite värme snart! Madeleine M: Ja, att det blir vår snart hade inte vart fel! Och såklart önskar jag att Designkväll blir ett lyckat event!

//Klas Bolin, Brygghuset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar